Bemötande i hälso och sjukvård
Alla förtjänar ett fint bemötande. Den som är sjuk är ofta mer skör och har större behov av en bra bemötande än annars. Oavsett om det är i samband med sjukdomsbesked eller senare. För den som är sjuk och i behov av sjukvårdspersonalens bästa hjälp hamnar man lätt i en känsla av underlägsenhet, man känner sig beroende av andras kunskap och goda vilja. Bemötande i sjukvården handlar mycket om att möta personen utifrån behov. Att lyssna, visa medmänsklighet, lyssna, ha en äkta vilja att hjälpa är grundläggande för ett bra möte.
Ett dåligt bemötande kan få stora negativa konsekvenser som vi i sjukvården vill göra allt för att undvika. Men ibland blir det fel. Vad kan du som patient göra då? Ta hjälp av kontaktsköterska eller annan vårdpersonal på kliniken. Går det att reparera skadan om man får prata om det som inte blev bra, kanske kan få en förklaring till vad som hände eller annars en ursäkt? Eller är skadan av sådan karaktär att det inte räcker? Kontakta verksamhetschef eller patientnämnden. När man är sjuk kanske man inte psykiskt orkar "göra en grej av det". Ta då hjälp av anhörig eller annan som kan hjälpa. Det är viktigt att få upprättelse så det inte är något utifrån som dränerar när kraften behövs till sjukdomsprocessen med allt vad det innebär. Du förtjänar ett bra bemötande där du känner dig väl omhändertagen